Högar av fraktfakturor – har du koll?

Datum: 21/01-2020

– Många kämpar med högar av fraktfakturor utan att vara helt säkra på att de är korrekta. Det finns många olika fraktberäkningsregler och tilläggsavgifter bland aktörerna på marknaden som gör att även den minsta stickprovskontroll blir till en stor arbetsbörda, förklarar Peter Schlager, Analytiker i TopLogic AB.

Att granska dessa kostnader kan vara tidskrävande samtidigt som det är svårt att hålla reda på de kostnadsposter som är avtalade.

Verktyg som ger dig kontroll
Vanligt är att man tar stickprov och kanske nöjer sig med att titta på delar av det totala fraktpriset.

– Om fakturorna innehåller en större mängd sändningar krävs det dock effektivare verktyg för att göra en korrekt kontroll. Med stora volymer kan små avvikelser på sändningsnivå snabbt ackumuleras till stora belopp på årsbasis. Med vår fakturakontroll har vi skapat det som behövs för att hjälpa våran kunder. Vi erbjuder kundanpassade lösningar utifrån behov, krav och önskemål. Från engångskontroller, lämpligt för mindre företag, till helautomatiska lösningar för större aktörer där vi kan integrera informationen med såväl affärs- som ekonomisystem.

Resultatet från fakturakontrollen lägger också grunden till beslutstödsinformation för framtiden. TopLogic skapar rapporter som kan användas för såväl dagliga operativa som till framtida strategiska beslut. De har arbetat med frakter under lång tid och har den kompetens och de verktyg som krävs för att göra en fakturakontroll, liten som stor, på ett effektivt sätt.

 

Peter Schlager - TopLogic Peter Schlager – TopLogic

Peter Schlager er Analytiker i TopLogic, med 20 års erfarenhet av fraktupphandlingar inom samtliga transportslag Worldwide.

Relaterade nyheter

24. augusti 2020

Slutar efter 15 år med upphandlingar inom logistik

Bertil Lundgren, konsult på TopLogic, har 50 års erfarenhet av logistik. Innan han började hos TopLogic arbetade han bland annat på ASG, Olsson & Wright, Frigoscandia och VTI som transportledare, speditör, platschef och konsult.

13. augusti 2020

Ny konsult i Göteborg!

Mikael Brandt har en bred logistikbakgrund med 30 år i ledande befattningar som logistikchef samt VD främst inom handelsföretag. Har även erfarenhet inom 3PL verksamhet.

1. juli 2020

TopLogic är öppet hela sommaren

I dessa corona-tider har de sociala medierna fått en allt mer ökad betydelse. Vi på TopLogic försöker att vara aktiva och träffa våra kunder via digitala plattformar eller andra kommunikationsmedia….

16. juni 2020

Aba Skol väljer återigen TopLogic för fraktkostnadsanalys

TopLogic har fått ett nytt uppdrag i form av en fraktkostnadsanalys för Aba Skol AB, som är en av de ledande leverantörerna av material till förskolor, skolor och fritidshem. Detta…

6. maj 2020

Sju bra tips för ett bra lagerflöde med rätt logistikpartner

Ett stort lager är kostsamt för verksamheten. Ett oöversiktligt och dåligt strukturerat lager ännu mer. God planering och struktur samt flexibla och lyhörda transportörer kan sänka kostnaderna avsevärt. Här är…

Kontakta din närmaste konsult

John Franzen

Hillerød, Danmark

Mikael Brandt

Göteborg, Sverige

Rasmus Helgesson

Lidköping, Sverige

Hilja Heikkinen

Borås, Sverige

Lennart Johnsson

Helsingborg, Sverige

Peter Bäckstadi

Karlstad, Sverige

Per-Olof Altin

Sundsvall, Sverige

Peter Vodrup

Oslo, Norge

Thor Ole Fongaard
Thor Ole Fongaard

Oslo, Norge

Janne Skillmo

Stockholm, Sverige

Mats Andersson

Stockholm, Sverige

Kjell Bergström

Stockholm, Sverige

Torgrim Koppang

Oslo, Norge

Arild Foss

Kløfta, Norge

Bertil Lundgren

Linköping, Sverige

Peter Schlager

Malmö, Sverige