DB Schenker

Datum: 02/06-2020

Hur tacklar flygbranschen coronakrisen?

Har du hört talas om ghost flight? Charterflygplan, som det för några månader sedan flögs semesterglada människor med, används idag för att frakta exempelvis skyddsmaterial.
– En del flygbolag plockar helt enkelt ut sätena och lastar manuellt. Det är ett sätt att kunna tillgodose de behov som finns just nu, säger Gustaf Sundqvist, Senior Vice President Air på DB Schenker.

Läs mer

Trots att det går både fraktplan och “ghost flights” så är flygningarna mycket begränsade.
– Vanligvist fraktar vi mycket med passagerarplan. Just nu väntar vi på att länderna ska öppna upp, för då börjar människor resa. När det blir en efterfrågan på biljetter så ökar flygningarna. Så länge länderna är stängda så finns det inga passagerarplan.  Det är det största problemet för flygfrakten, berättar Gustaf Sundqvist.

140 chartrade flygplan i april
I april körde vi på DB Schenker 140 egenchartrade plan med skyddsmaterial. Andra leverantörer körde antagligen lika mycket.

Många och snabba leveranser med flyg
I coronatider måste leveranser av skyddsutrustning gå snabbt. Flygtransport är oftast det enda alternativet för brådskande leveranser från Asien.
– Efterfrågan av skyddsutrustning är nu, flygtransport är oftast det enda alternativet för brådskande leveranser från Asien, säger Gustaf.
–  Europas stora problem är att få hem material till sjukvården. Allt tillverkas i Asien, mest i Kina. Det är jättesvårt att få ut tillräckligt med material. Därför behovet av flygtransporter är så stort nu, fortsätter han.

“Vi löser alla leveranser oavsett var de kommer ifrån”
–  Vi löser alla leveranser oavsett var de kommer ifrån. Självklart tar det lite längre tid. De flesta flygplanen landar inte i Sverige just nu, utan oftast i Frankfurt eller Münchens för DB Schenker. Vi hämtar med lastbil och kör direkt till vår kund, säger Gustaf.

”Är det någon som vill ha flygfrakt 2021?”
Coronakrisen kanske kommer förändra beteenden i framtiden.  Och det finns risk för att alla flygbolag inte överlever corona.
– Är det någon som vill ha flygfrakt 2021? En effekt av läget som råder nu är att många kanske plockar hem produktion, man vill inte resa lika mycket på grund av risk att bli smittad och kanske är det mest privatpersoner som e-handlar från exempelvis Kina, säger han.

Framtiden får helt enkelt utvisa hur vi kommer använda flyg i framtiden. Men en sak är säker och det är att flygfrakt behövs för brådskande leveranser.

Under coronakrisen har vi på DB Schenker flugit massvis med skyddsutrustning till behövande länder. Exempelvis hjälpte vi H&M Group att donera 100 000 ansiktsmasker.

Läs även om OneMed som transporterar skyddsutrustning med flyg.

Relaterade nyheter

2. juni 2020

DB Schenker

Hur tacklar flygbranschen coronakrisen? Har du hört talas om ghost flight? Charterflygplan, som det för några månader sedan flögs semesterglada människor med, används idag för att frakta exempelvis skyddsmaterial. –…

24. april 2020

Ny containerterminal i Stockholm

Kära kund, För er information så kommer containerterminalen i Frihamnen i Stockholm att stängas den 30 april 2020. Containerfartyg kommer att fortsättningsvis anlöpa Norviks hamn. Några viktiga datum. 2020-04-24. Sista…

9. april 2020

TopLogics tips & råd för att bedriva god verksamhet från hemmakontoret

TopLogic är specialister på logistik och inköp av transporttjänster. TopLogic  hjälper företag över hela Europa att handla upp frakter, att optimera lagerstyrning och simulera lagerflyttar. Detta resulterar ofta i stora…

3. april 2020

DSV Newsletter update june.

Semestertrafik 2020 Nu står sommaren för dörren och med den kommande semestertider då vi i vanlig ordning måste anpassa våra trafiker till efterfrågan på marknaden. Årets planering påverkas dock av…

1. april 2020

Scan Global Logistics

Update June 4th, Dear Valued Customer, With this advisory we wish to provide you with the latest COVID-19 traffic light update, enabling you to have a clear understanding of how…

Kontakta din närmaste konsult

John Franzen

Hillerød, Danmark

Mikael Brandt

Göteborg, Sverige

Rasmus Helgesson

Lidköping, Sverige

Hilja Heikkinen

Borås, Sverige

Lennart Johnsson

Helsingborg, Sverige

Peter Bäckstadi

Karlstad, Sverige

Per-Olof Altin

Sundsvall, Sverige

Peter Vodrup

Oslo, Norge

Thor Ole Fongaard
Thor Ole Fongaard

Oslo, Norge

Janne Skillmo

Stockholm, Sverige

Mats Andersson

Stockholm, Sverige

Kjell Bergström

Stockholm, Sverige

Torgrim Koppang

Oslo, Norge

Arild Foss

Kløfta, Norge

Bertil Lundgren

Linköping, Sverige

Peter Schlager

Malmö, Sverige