Datum: 24/08-2020
Bertil Lundgren, konsult på TopLogic, har 50 års erfarenhet av logistik. Innan han började hos TopLogic arbetade han bland annat på ASG, Olsson & Wright, Frigoscandia och VTI som transportledare, speditör, platschef och konsult.
Tack vare min varierande bakgrund känner jag att jag har en bred kunskap inom logistik. Det har också varit många kurser under åren, de flesta värdefulla. En sak jag lärde mig långt tillbaka i tiden, var att hitta järnvägens fraktrater baserade på varans värde – jag har förmodligen inte haft så mycket nytta av det, förklarar Lundgren.
Efter att Frigoscandias filial stängdes i Linköping startade han eget företag och anslöt sig till TopLogic som egenföretagare 2005.
Vi var ca 16 – 18 personer vid den tiden, vi hade en avdelning i Danmark. Tre år senare fick jag, mina kollegor och andra intressenter möjlighet att köpa företaget, och 10 av oss slog till och blev delägare.
På den tiden arbetade TopLogic främst med fraktupphandlingar, men Lundgren och en annan konsult tog också uppdrag inom lagerupphandling och -optimering.
I början var det mycket manuell registrering av fraktdokument, fakturor, fraktsedlar, W/B och liknande. Mindre transportörer var inte så digitala på den tiden.
TopLogic har alltid vid upphandling satt hög kvalitet och bra administration i framkant, inte bara lågt pris.
Det är faktiskt sällsynt att transportören med det lägsta priset vinner upphandlingen. Det finns mycket mer som spelar in. Ändå trodde många transportörer initialt att vi bara gick in på marknaden och sänkte priserna med våra metoder. Kunderna, å andra sidan, var då som nu, mycket nöjda med vad vi uppnådde.
Företaget har utvecklats under dessa år. Vi är nu 16 konsulter med avdelningar i Norge och Sverige. Vi har fler produkter i verktygslådan, der fraktupphandling fortfarande är Core Business. Men lageroptimering, fraktfakturakontroll, fraktoptimering med fler ger bredd i verksamheten. Våra administrativa verktyg presenteras via digitala plattformar.
Efter 15 år i TopLogic slutar nu Lundgren, även om han har vissa projekt fortfarande som han vill arbeta med ett tag.
Jag planerar att lägga projektväskan i garderoben. Väskan som jag bär med mig när jag besöker kunder. (Förutom nu i dessa koronatider där allt är digitalt.)
Jag kommer att sakna mötena med människor – kunder, transportörer och kollegor. Och vårt koncept, som är lika bra efter 25 år i branschen – Inga besparingar, inga kostnader – No cure no pay. Som innebär marginella ansträngningar för kunden och ger besparingar i 95% av de projekt vi utför.
18. september 2022
I september 1992 startades bolaget av två konsulter med erfarenhet och befattningar från transport- och speditionsvärlden. Affärsidén var då att vara näringslivet behjälpligt i samband med upphandlingar av nya fraktavtal…
5. juli 2022
Sommaren är här och tennisveckorna har startat i Båstad. Efter 2 år av pandemi hoppas och tror vi på att mycket folk kommer till byn. TopLogic tar tillfället i akt…
23. juni 2022
Hos oss på TopLogic är det full fart. Vi har haft en god orderingång under årets första femmånader och gjort affärer med både gamla och nya kunder. Med tanke på…
14. april 2022
Visste du att: Under påskveckan äter vi runt två tusen ton ägg och bara under påskaftonskvällen beräknas det gå åt hela sex miljoner ägg i timmen i västvärlden! Toplogic AB…
21. mars 2022
Vi märker att vi för närvarande oftare blir kontaktade av våra kunder. Anledningen till detta är att kunderna nu möts av stigande kostnader p g a att transportbolagen höjer sina…