Slutar efter 15 år med upphandlingar inom logistik

Datum: 24/08-2020

Han har varit i TopLogic sedan 2005, delägare sedan 2008, med över 50 års erfarenhet av logistik. Bertil Lundgren kan berätta lite av varje om branschens och företagets utveckling genom åren.

 

Bertil Lundgren, konsult på TopLogic, har 50 års erfarenhet av logistik. Innan han började hos TopLogic arbetade han bland annat på ASG, Olsson & Wright, Frigoscandia och VTI som transportledare, speditör, platschef och konsult.

Tack vare min varierande bakgrund känner jag att jag har en bred kunskap inom logistik. Det har också varit många kurser under åren, de flesta värdefulla. En sak jag lärde mig långt tillbaka i tiden, var att hitta järnvägens fraktrater baserade på varans värde – jag har förmodligen inte haft så mycket nytta av det, förklarar Lundgren.

Konsult och delägare

Efter att Frigoscandias filial stängdes i Linköping startade han eget företag och anslöt sig till TopLogic som egenföretagare 2005.

Vi var ca 16 – 18 personer vid den tiden, vi hade en avdelning i Danmark. Tre år senare fick jag, mina kollegor och andra intressenter möjlighet att köpa företaget, och 10 av oss slog till och blev delägare.

Transporter och lager

På den tiden arbetade TopLogic främst med fraktupphandlingar, men Lundgren och en annan konsult tog också uppdrag inom lagerupphandling och -optimering.

I början var det mycket manuell registrering av fraktdokument, fakturor, fraktsedlar, W/B och liknande. Mindre transportörer var inte så digitala på den tiden.

Nöjda kunder och skeptiska transportörer

TopLogic har alltid vid upphandling satt hög kvalitet och bra administration i framkant, inte bara lågt pris.

Det är faktiskt sällsynt att transportören med det lägsta priset vinner upphandlingen. Det finns mycket mer som spelar in. Ändå trodde många transportörer initialt att vi bara gick in på marknaden och sänkte priserna med våra metoder. Kunderna, å andra sidan, var då som nu, mycket nöjda med vad vi uppnådde.

Utveckling och expansion

Företaget har utvecklats under dessa år. Vi är nu 16 konsulter med avdelningar i Norge och Sverige. Vi har fler produkter i verktygslådan, der fraktupphandling fortfarande är Core Business. Men lageroptimering, fraktfakturakontroll, fraktoptimering med fler ger bredd i verksamheten. Våra administrativa verktyg presenteras via digitala plattformar. 

No Cure – no Pay.

Efter 15 år i TopLogic slutar nu Lundgren, även om han har vissa projekt fortfarande som han vill arbeta med ett tag.

Jag planerar att lägga projektväskan i garderoben. Väskan som jag bär med mig när jag besöker kunder. (Förutom nu i dessa koronatider där allt är digitalt.)

Jag kommer att sakna mötena med människor – kunder, transportörer och kollegor. Och vårt koncept, som är lika bra efter 25 år i branschen – Inga besparingar, inga kostnader – No cure no pay. Som innebär marginella ansträngningar för kunden och ger besparingar i 95% av de projekt vi utför.

Relaterade nyheter

24. augusti 2020

Slutar efter 15 år med upphandlingar inom logistik

Bertil Lundgren, konsult på TopLogic, har 50 års erfarenhet av logistik. Innan han började hos TopLogic arbetade han bland annat på ASG, Olsson & Wright, Frigoscandia och VTI som transportledare, speditör, platschef och konsult.

13. augusti 2020

Ny konsult i Göteborg!

Mikael Brandt har en bred logistikbakgrund med 30 år i ledande befattningar som logistikchef samt VD främst inom handelsföretag. Har även erfarenhet inom 3PL verksamhet.

1. juli 2020

TopLogic är öppet hela sommaren

I dessa corona-tider har de sociala medierna fått en allt mer ökad betydelse. Vi på TopLogic försöker att vara aktiva och träffa våra kunder via digitala plattformar eller andra kommunikationsmedia….

16. juni 2020

Aba Skol väljer återigen TopLogic för fraktkostnadsanalys

TopLogic har fått ett nytt uppdrag i form av en fraktkostnadsanalys för Aba Skol AB, som är en av de ledande leverantörerna av material till förskolor, skolor och fritidshem. Detta…

6. maj 2020

Sju bra tips för ett bra lagerflöde med rätt logistikpartner

Ett stort lager är kostsamt för verksamheten. Ett oöversiktligt och dåligt strukturerat lager ännu mer. God planering och struktur samt flexibla och lyhörda transportörer kan sänka kostnaderna avsevärt. Här är…

Kontakta din närmaste konsult

John Franzen

Hillerød, Danmark

Mikael Brandt

Göteborg, Sverige

Rasmus Helgesson

Lidköping, Sverige

Hilja Heikkinen

Borås, Sverige

Lennart Johnsson

Helsingborg, Sverige

Peter Bäckstadi

Karlstad, Sverige

Per-Olof Altin

Sundsvall, Sverige

Peter Vodrup

Oslo, Norge

Thor Ole Fongaard
Thor Ole Fongaard

Oslo, Norge

Janne Skillmo

Stockholm, Sverige

Mats Andersson

Stockholm, Sverige

Kjell Bergström

Stockholm, Sverige

Torgrim Koppang

Oslo, Norge

Arild Foss

Kløfta, Norge

Bertil Lundgren

Linköping, Sverige

Peter Schlager

Malmö, Sverige