Datum: 24/08-2020
Bertil Lundgren, konsult på TopLogic, har 50 års erfarenhet av logistik. Innan han började hos TopLogic arbetade han bland annat på ASG, Olsson & Wright, Frigoscandia och VTI som transportledare, speditör, platschef och konsult.
Tack vare min varierande bakgrund känner jag att jag har en bred kunskap inom logistik. Det har också varit många kurser under åren, de flesta värdefulla. En sak jag lärde mig långt tillbaka i tiden, var att hitta järnvägens fraktrater baserade på varans värde – jag har förmodligen inte haft så mycket nytta av det, förklarar Lundgren.
Efter att Frigoscandias filial stängdes i Linköping startade han eget företag och anslöt sig till TopLogic som egenföretagare 2005.
Vi var ca 16 – 18 personer vid den tiden, vi hade en avdelning i Danmark. Tre år senare fick jag, mina kollegor och andra intressenter möjlighet att köpa företaget, och 10 av oss slog till och blev delägare.
På den tiden arbetade TopLogic främst med fraktupphandlingar, men Lundgren och en annan konsult tog också uppdrag inom lagerupphandling och -optimering.
I början var det mycket manuell registrering av fraktdokument, fakturor, fraktsedlar, W/B och liknande. Mindre transportörer var inte så digitala på den tiden.
TopLogic har alltid vid upphandling satt hög kvalitet och bra administration i framkant, inte bara lågt pris.
Det är faktiskt sällsynt att transportören med det lägsta priset vinner upphandlingen. Det finns mycket mer som spelar in. Ändå trodde många transportörer initialt att vi bara gick in på marknaden och sänkte priserna med våra metoder. Kunderna, å andra sidan, var då som nu, mycket nöjda med vad vi uppnådde.
Företaget har utvecklats under dessa år. Vi är nu 16 konsulter med avdelningar i Norge och Sverige. Vi har fler produkter i verktygslådan, der fraktupphandling fortfarande är Core Business. Men lageroptimering, fraktfakturakontroll, fraktoptimering med fler ger bredd i verksamheten. Våra administrativa verktyg presenteras via digitala plattformar.
Efter 15 år i TopLogic slutar nu Lundgren, även om han har vissa projekt fortfarande som han vill arbeta med ett tag.
Jag planerar att lägga projektväskan i garderoben. Väskan som jag bär med mig när jag besöker kunder. (Förutom nu i dessa koronatider där allt är digitalt.)
Jag kommer att sakna mötena med människor – kunder, transportörer och kollegor. Och vårt koncept, som är lika bra efter 25 år i branschen – Inga besparingar, inga kostnader – No cure no pay. Som innebär marginella ansträngningar för kunden och ger besparingar i 95% av de projekt vi utför.
22. december 2020
Gnutti Carlo valde att samarbeta med TopLogic när man skulle upphandla sina inrikes- och utrikestransporter. Gnutti med enheter i Alvesta och Kungsör har bland annat bilindustrin som kunder, vilka ställer…
16. december 2020
TopLogics VD Lennart Johnsson om coronavirusets påverkan på transportbranschen, hur företaget tacklat det – och hur framtidens transporter kommer se ut. Hur har Corona påverkat branschen i stora drag? –…
16. december 2020
Mikael Brandt är ny på TopLogic och har redan hunnit med att hjälpa ett antal kunder att lyckas med sina upphandlingar Jag heter Mikael Brandt och har jobbat med logistik…
9. december 2020
DEBATT. En rad stora aktörer inom godtransporter i Sverige har enats om en gemensam modell där kraven på fossilfria transporter sker stegvis, skriver Fossilfritt Sverige, Axfood, Scania, Siemens, Södra, Vattenfall,…
7. december 2020
Viktig information till dig som har transporter av livsmedels- och jordbruksprodukter till och från Storbritannien Bäste kund Vi vill informera dig som importerar och/eller exporterar livsmedels- samt jordbruksprodukter enligt nedan…